top of page

שטריימל במקום קסדה

| 05.04.24 | כ"ו באדר ב' תשפ"ד

WhatsApp Image 2021-11-11 at 21.54.19.jpeg

לא תמיד אנחנו מבינים את העולם החרדי. הקודים הפנימיים זרים לרובנו. יידיש איננו דוברים. ובכל זאת, אפשר לומר במידה רבה של וודאות שדבר אחד הצלחנו בסופו של דבר להבין, והוא: הם לא רוצים להתגייס. לא מתוך תהליכים פנימיים ולא מכוח החוק. לא בטוב ולא ברע. לא בשגרה, ואפילו לא כשנלחמים על עצם הקיום. בימים האחרונים נאמרו דברים מספיק ברורים, כך שגם אנחנו, יהודים פשוטים ונבערים, נוכל להבין. הבנו שבעוד רבני הציונות הדתית עצמם מתגייסים ונלחמים, ולמדנים גדולים נופלים חלל בשדה הקרב ומותירים חלל לא רק בלב אלא גם בבית המדרש, הרי שבכל הנוגע לציבור החרדי, שם שורר חוק אחר ותורה אחרת. אפילו בטלן גמור, אם הוא בן למגזר הנכון, חובה קדושה על כולנו, לדאוג לכך שהוא יישאר בבית, או ברחוב, וששמץ משגרת חייו לא יופרע. עוד דבר שהובהר, הוא שלא רק מול הגדלת מכסת המילואים הנוכחית דבר לא עומד להשתנות, אלא גם אם כל מילואימניק בישראל יידרש לשרת 365 ימים בשנה, עדיין אין לנו זכות לדרוש מבן גילו החרדי להצטרף, או אפילו להחליף אותו לכמה ימים. ומעל לכל נאמר לנו, בעברית פשוטה ובלי פלפולים, שכל ישראלי שמבקש מאחיו החרדי להטות שכם וליטול חלק במלחמת המצווה, הוא פשוט פושע שנאה. שונא חרדים, ושונא את התורה.
אחד הסרטונים שהופצו השבוע, הראה מפגין מתנועת "אחים לנשק" שהגיע לשכונת מאה שערים, וכנראה פגש את האנשים הלא נכונים. יש לשער שגם הוא עצמו לא שה תמים. הוא בא לחולל מהומות, ומהומות אכן התחוללו. בסרטון, שרבים מצאו אותו משעשע ואף קורע, נראה המפגין נמלט על נפשו באימה, כשקבוצת צעירים חרדים רודפים אחריו. ואכן, מה יותר נורמלי, טבעי ואף מוסרי לקום על מי שפולש לביתך, ולהעיף אותו לכל הרוחות.
אבל רגע, האם זה לא מה שביקשנו מאחינו החרדים לעזור לנו לעשות מול האויב? ישראל מותקפת מכיוון עזה, לבנון, תימן, וכעת גם מעירק? ודווקא כשאיזה ליצן עם מקל מטאטא מגיע אליכם לשכונה, אתם סוגרים את הספר ויוצאים לעשות מה שצריך?
אי אפשר לומר שהציבור החרדי לא מבין מושגים כמו "התגייסות", "מלחמה" או "חירוף נפש". הוא מבין. עובדה, בימים האחרונים המילים הללו הופיעו שוב ושוב בדבריהם של מנהיגי הציבור. כולם חזרו ואמרו שהימים הם ימי מלחמה, וזה המקום להתגייסות מלאה וחירוף נפש. ואז הבן אדם הפשוט, שהוא הדיוט לא קטן, אומר לעצמו "אה, הם בטח מתכוונים שצריך לשבת וללמוד תורה פי שתיים. הרי התורה מגינה יותר מכל אגרוף, תותח או F-35 , אז אם העולם החרדי במלחמה, זה בטח מה שזה אומר. לימוד תורה." ואתה יודע שזה כמובן בלוף. רק מול המדינה הם דורשים לסמוך על הנס. ואילו בתוך המגזר כשאומרים "גיוס" הכוונה היא דווקא לעזוב את בית המדרש ולצאת לרחובות. וכשאומרים "חירוף נפש" מתכוונים להפעלת כוח, פיזי. וזה קצת מבלבל, אני מודה. אבל בעיקר מביש. מביש לגלות עד כמה מנהיגי הציבור החרדי עדיין סבורים שכולנו, כל הבלתי-חרדים, קצת איך לומר, לא מפותחים בשכל. מביש לראות כמה לא אכפת להם להיחשף במלוא חוסר היושר ואפס תום הלב. מביש איך הם לא מבינים מה כל מעולל, לא רק לכוח האדם בצה"ל, אלא לכבודה של התורה, ולמקומה בחברה הישראלית. החברה שתוך כדי שהיא נלחמת על חייה, וקוברת את מיטב בניה, שומעת את התירוצים והבלופים ולא יכולה שלא לתהות איזו מין תורה לומדים שם.
**
יום אחד נצטרך לשבת ולארגן בצורה מסודרת את כל הטענות המטומטמות שמוטחות במשפחות החטופים. אולי, אם ירשה הזמן, אפילו נדרג אותן בשיטת "מצעד הפזמונים", כי לפחות חלק מהן דורשות הלחנה. אשמח לערוך את טבלת המצעד, קצת אחרי שכולם ישובו לביתם. בריאים ושלמים אני מקווה. הם יצחקו מן הסתם כשנעבור על רשימת הלהיטים של 23-24 .
אך עד שנתפנה לערוך את הטבלה המסקרנת הזאת, אין ברירה אלא להתעכב על כמה פזמונים שנשחקו לגמרי ולמרות זאת אנשים טובים עדיין מוצאים לנכון לנופף בהם כאילו מדובר באיזה טיעון גאוני שצץ במוחם ברגע של השראה ארכימדית.
קחו את "כל מה שהם רוצים זה להפיל את הממשלה". זהו משפט שנהוג לאומרו ברגש. השר אליהו אמר אותו השבוע בזעזוע נפעם. ואכן מדובר בהשקפה מעניינת. אין ספק, כשיש לך קרובת משפחה, בן זוג או אחות חטופים בציפורני חמאס, והם עוברים מעשי אונס והתעללות יום יומית, כל מה שאתה רוצה זה להפיל ממשלה. ברור שאם לפתע ישובו החטופים כרעם ביום בהיר, נתאכזב מרה. מה באתם עכשיו, ומי בכלל צריך אתכם? נגער בהם. בגללכם לא הספקנו להפיל ממשלה. מובן שנדרוש מהם לשבת בצד, לסתום ולא להפריע למה שבאמת חשוב... מה נגיד על הוגי הטיעון הזה, ועל נפשם הבריאה? אשרינו שזכינו. חכמינו לימדו ש"הפוסל במומו פוסל" ו"הכל עובר עליך" והאמת היא ש"כל מה שהם רוצים זה להישאר בממשלה" מה שגורם להם לחוש משטמה עזה כלפי כל מי שלא מתלהב. אז מה דעתכם, חברים, לכחכח ולתקן: "כל מה שהם רוצים זה שהחטופים ישובו. שהמשפחה תנשום. שהקהילה תשתקם. ולצורך זה הם מוכנים אפילו להפיל את הממשלה" מוכנים לנסות?
-טיעון אחר, שמופיע בעיקר במבואות האפלים של שיח הרשתות, מנסה לרמוז שחלק מפעילי המאבק אינם קרובי משפחה מהמעגל הראשון. הקביעה הזאת מוטחת בחגיגיות כאילו לפנינו פיצוח בלשי גאוני. היא בסך הכל בת-דודה!! והכוונה ברורה. אבל היא לא רק דוחה ומכוערת, היא גם מסגירה פרט לא נעים בצדו של הטוען. הוא אומר בעצם שאצלו במשפחה אף אחד לא עושה עניין אם אסון נופל על ראשה של איזו דודה. איש לא מתגייס לעזור אם חלילה נטבחת משפחת הגיס, או נחטפת אחיינית. אחלה משפחה יש לכם חברים. אבל מאחר וחשפתם את בעיית האמפתיה שאתם סובלים ממנה, ובגללה כל מה שאנושי זר לכם, למה אתם חושבים שמישהו יפקיד בידכם אי-פעם אחריות לגורלם של בני אדם?
-להיט נוסף מככב לאחרונה. נכון, כבר התייחסתי אליו בעבר, ובכל זאת אי אפשר להתעלם מכך שלמרות שהפזמון מעאפן, והביצוע טראנטה, הוא ממשיך להתנגן, גם אחרי יותר משלושה חודשים בצמרת המצעד. מדובר בטענה "אתם משמחים את חמאס", כולל וואריאציות בנוסח "משמחים את סינוואר" ו"תארו לכם איך הם מרגישים שם בעזה כשהם שומעים אתכם". ובכן, למרבה הצער, אין ברשותנו יותר מדי מקורות מידע שיכולים לשפוך אור על התגובות הרגשיות בצמרת חמאס. עד כמה שזה מצער, אין לנו מושג איך הגיב סינוואר להפגנות, לפרישה של גדעון סער, לקלטת של אפי נווה או לתבוסה של נבחרת ישראל מול איסלנד. הפעם היחידה שבה אנחנו יודעים על תגובה שמחה מצד האויב בעקבות משהו שנאמר כאן, זה היה חסן נסראללה. מה שהרווה אותו נחת היו דברים שאמר הרב הראשי לישראל. נסראללה ציטט מהם בהרחבה, וחגג את האיום לעבור לחו"ל. על תגובות אחרות אינני יודע. גם אתם לא. לכן אני ממליץ שכל מי שלא ידע לחזות את מהלכיו של סינוואר לפני ה 7.10 , ולא הבין את פשר התמרונים והפרובוקציות, שיעשה טובה ולא יציג את עצמו כעת כמומחה לעולמו הפנימי של רב המרצחים. מי שיודע מה משמח את סינוואר, מה מבאס ומה עושה לו נעים בגב, מתבקש להציע את שירותיו למודיעין הישראלי ולחסוך אותם מאיתנו. תודה

הופעות

בול בפוני - חדש!

עם עירן צנחני

מופע מחווה לשנות ה70!!

לשירים, ההומור המחוספס והדמויות שעשו את מה שאנו היום

eric sultan---6462.jpg

חוברהל'ה

עם מרב סמן טוב

חגיגה ירושלמית של שירים, סיפורים והומור שיגלגלו אתכם מצחוק וגעגוע ממחנה יהודה עד גינות סחרוב.

צילום רמי זרנגר .jpg

גשר ההלכה

עם חנן יובל

חנן וג'קי מגיעים למופע הזה מכיוונים שונים, מרקע וגם מדור שונה, אך המפגש שלהם רצוף אהבה ועוסק בדבר ששניהם שוברים עליו את הראש ואת הלב – תפילת האדם.

חנן וג'קי.jpg

לכו אתם

עם אריאל הורוביץ

דברים טובים קורים כשקיבוצניק מצפון תל אביב נפגש עם ירושלמי מבת ים.

לכו אתם. תמונת יחצ. אביטל דן.jpg
הופעות

הרצאות

תוכן זה כל הסיפור

חדשנות-סיפור ישן

WhatsApp Image 2021-11-03 at 6.36.31 PM.jpeg

חצי הכוס השבורה 

WhatsApp Image 2021-11-11 at 21.54.19.jpeg

בוקר טוב אליהו

WhatsApp Image 2021-10-25 at 22.53.46 (1).jpeg

מגזימים - סיפור אהבה

WhatsApp Image 2021-10-25 at 22.53.47 (2).jpeg
הרצאות

מופעי יחיד

צחוק עשה לי

WhatsApp Image 2021-11-11 at 8.29.01 PM.jpeg
WhatsApp Image 2021-11-11 at 20.30.26.jpeg

הסיפור הירושלמי שלי

ספרים

ספרים

5235.jpg

אותיות מתוקות

"אני אבא ל-2 בני 9 ו-6. לאחרונה קיבלנו מהגן של הקטן את "אותיות מתוקות". מה להגיד, הספר פשוט אדיר. הילדים (שניהם) לא מפסיקים לקרוא ולבקש ממני להקריא אותו. מבחינתם ומבחינתי הסיפור מקסים.
דרך כל כך מיוחדת ללמוד בה." 

(תום, חיפה)

3 כוכבים ומטבע.jpg

שלושה כוכבים ומטבע

"זה סיפור עם ניחוח, עם מנגינה, עם טעם, כזה שפשוט כיף לשמוע, ואחר כך להיזכר בו, וגם לספר אותו מחדש, כי יש בו גם מוסר השכל, וגם צחוק, וגם קצת עצב, בקיצור - כל התבלינים שצריך כדי לשׂבּוֹע מסיפור ובכל זאת לרצות לשמוע אותו שוב"

(עטרה אופק)

כאן לא בית קפה - כריכת הספר.jpg

כאן לא בית קפה

"צרור סיפורי בית כנסת מקסימים, מפתיעים, חכמים. הם הזכירו לי את סיפוריו של שלום עליכם. יש בהם איזמל מנתחים חד ואהבה גדולה ליהודים שלו.

(שולי רנד)

" צחוק ועצב ותבונה והתבוננות והקשבה וחידוד ונוסטלגיה ושייכות ודיוק וכשרון בלתי רגיל של סיפור סיפורים. עונג שלם. מושלם. צרוף."

(יעל משאלי)

גלריה
וידאו
WhatsApp Image 2021-11-11 at 21.58.09.jpeg

צרו קשר

הודעתך נשלחה

ניהול אישי - רבקה גרנביץ

להזמנת הופעות / הרצאות

 052-6051334

 info@jacky-levy.com

מגילת רות- ג'קי לוי
פרוייקט זושא-  ג'קי לוי בסיפור חסידי
בין השמשות | עונה 3, פרק 24 - ג'קי לוי
סוכן תרבות | 28.02.20
ג'קי לוי - סוגת הסיפור הירושלמי
צור קשר
bottom of page